Omegn

Undgå fartbøder med trafikalarm!
Meget bedre, kør efter reglerne
Tænk lige - hvis du kommer til at dræbe een i trafikken, og du har kørt ulovligt!
Så er dit liv ødelagt
Haster det?
Lad ikke dit eftermæle bero på rygter.
Skriv en bog om din slægt,
-
det bør man!
Det betyder meget for efterkommernes Identitetsforstålse
Sagt af en klog skolemand i Struer
Det er blevet meget billigere at få trykt en bog, også i mindre oplagstal.
Få mere viden om alt fra opsamling af data til færdig bog.
Se eksempler fra småt til stort.

Slægtsforsker kan eventuelt medvirke.
E-mail - Telefon 4028 6141
PS: Digital forrådnelse er et problem.
Disketter, CD-er m.m. har en levetid!
Offentlige katoteker, måske også det Kongelige Bibliotek, kan være sat ud af virkeligheden.
Få udgivet en bog!
Aktuelle bøger
Agnete Odgaard-Jensen
Bogen kan købes hos boghandlere, som kan bestille på Bogportalen.
*
Bog & Ide
Østergade 14 Struer

Har den liggende
*
Sammen med

*
På web-shop
"Sund mad uden stress"
"Medvind i modgang"
*
Er der problemer med at skaffe bøger.
kontakt forlaget.
Lidt faglig hjælp til det skrivende folk
Relaterede LINKS
Dårligt sprog i medierne
Hvad de dog skriver:
"Ulykken kostede mange døde..."
[Genbrug slår igennem overalt]
Eksempler
*
En slægts historie

ordnet tekst og billeder til enhver form for udgivelse.
Inger Christensen
"Sommerfugledalen"
Sørgekåbe
Susanna Nied og Kristian Schultz Petersen har
oversat sonet V.
Se hvordan
*
Hvordan skriver man til en blind?
Med e-mail er det nemt
Se nogle enkelte regler

STM
Føljetonen om en ministers udgydelser over længere tid, om togdriften i Vestjylland
Struer på sporet
Det fremgår af Struer Dagblad
(23. marts), at der er garanteret halvtimesdrift til Gødstrup, og hvis man tolker teksten optimistisk så også til Herning. Hvad med til Fredericia?
Man bliver også lidt urolig ved snakken om elektricificering af strækningen Vejle - Struer. Man skal vist være temmelig ung, for at kunne sige i "Vor Tid"!

Det ville have være rart med en garanti for direkte tog Struer-København - Hele tiden!

Nu har transportministeren vel ikke besnakket deputationen fra Vesten.

Det kan også undre, at elektrificeringen Fredericia-Aarhus skulle hindre direkte tog Struer - København. (tidligere udtalt af den for tiden siddende minister)
De direkte tog kører da allerede nu sammen med elektriske tog. Altså diesel og el-tog på samme spor.

Elektrificering
Er det ikke visionsløst at tale om etablering af køreledninger med store omkostninger, stort tidsforbrug, og forstyrrelser af landskaber, når der allerede nu prøvekøres batteridrevne tog til 200 km/h! (se længere nede i artiklen).

Tog til Billund giver problemer for tog fra Struer!
Det nyeste forsøg på at afkoble en landsdel.
Bare fordi denne banelinje rammer Vejle i den ene ende, har man fundet ud af, at tog fra Vestkanten ikke kan køre direkte gennem Vejle Station. Der er altså nogen der burde skifte spor. Vi vil ikke skifte tog.
Struer, Holstebro og Herning kommune er på banen med kraftig indsigelse.
Hvor er Thisted? De bliver lige så afsporede!
moxfa
Politikerne siger de gerne vil samle Danmark
-
og nu sker det modsatte.
Når jeg så fortsætter med, at det er sagt af en djøffer, så er vist alle vest for Valby Bakke klar til modsigelse.
Men hun har jo desværre ret!
Læs artiklen, der er overordnet helt rigtige synpunkter.

Hvis vi, hypotetisk, havde en regering der alvorligt tænkte på Danmarks fremtid over længere tid, så kunne det være muligt at finde ud af, hvad der med tanke på flere relationer, kunne udflyttes.

Men det er jo umuligt.
Med disse korttænkende, der er valgt for maksimum 4 år, og hele tiden, med et sammenrend af opkomlinge, prøver at bevare magten.
Et sammenrend der prøver at markere sig med synspunkter, som intet har at gøre med det samlende lands trivsel.

Et enkelt eksempel lige nu:
Man flytter arbejdspladserne til vest og togene til øst.
Jo da: Meget morsomt, IC4 turde man ikke lade køre for langt væk fra værkstedet, det var passende Struer-Fredericia.
Nu er IC4 så pludseligt det bedste man har på Sjælland.
De gamle MR-tog, hvoraf halvdelen, på landevej, er kørt til skrot, kan så køre Struer-Fredericia.
Det helt tåbelige, er fokusering på Aarhus-København hurtigst muligt, beroende på elektrificering på Fredericia-Aarhus om føje år.
Det øvrige Danmark er tilsyneladende helt glemt.
Der viser sig landets intelligens, som ikke er det samme som klogskab,

Find ud af det overordnede - Hvis det er muligt.
Sørg for infrastrukturen, lige gode muligheder for transport og post.

Lige gode? Ja også for dem der bare skal til undervisning fra Ydby til Hurup, Struer, Thisted....
moxfa
Mere dårligt om Tog - og andre!
Der er lønbonus til mange bare de gør deres arbejde dårligt nok. (nyhederne 21. februar)
De nyeste kandiater må stå bag togdriften på vestkanten.
IC4 tog turde man kun lade køre i Jylland. De kørte så ofte fra Struer, det var nu ikke så slemt.
Så fik man problemer på Sjælland, hvor IC4 så pludselig var det bedste man havde.
Hvad gør man så? Let nok, de MR-togsæt der ikke, på blokvogn, skulle køres til ophugning, kunne da i stedet sættes ind Struer-Fredericia. Ide´manden overholder reglerne om bonus.
Nu kunne man jo tro Staten har en kontrakt om materiellet der skal køre - ikke? Men alt kan vel bøjes.
Hvis man skulle bruge et udtryk der dækker, hvad man gør ved vestjyder, vil det være uhøvisk, men det har noget med urin at gøre.

Tog- og Posttrafik stammer fra en tid med lidt mere Enevælde, hvor tanken var at gøre alle lige på visse områder. Den vælde vi har nu gør det modsatte.
Vi mangler vist nogle bidske politikere
1), og en presse, der ikke bare morer sig over de MR-tog på blokvogn.

1) Vi havde en gang en Motorvejsmafia!

moxfa
Togaftale 1. februar:
Flertal vil erstatte IC3 og IC4 med 90 nye eltog.
Hvad mon vi så skal have i Struer og Thisted?

Den togaftale er rystende læsning, mon de er rigtig kloge?

Det er kun Aarhus der får fornøjelse af den plan. Med ny linje og bro over Vejle Fjord, bliver der jo ikke stop mellem Aarhus og Fredericia.

Alle nordfra må skifte i Aarhus, passagerer mellem Aarhus og Fredericia skal finde en løsning på at komme frem til El-toget.

Hvordan Vestjyderne skal det, forlyder der intet om, IC 3- og 4 udfases.
Det er selvfølgelig meget morsomt, at læse IC3 må køre i 10 år mere. Godt gået Skandia!
Vi vil godt frabede os en ukomfortabel Ariva-løsning, hvor der blandt andet ikke er ordentlig mulighed for brug af en computer, da slet ikke hvis man sidder 4 om
kring samme bord.

Vi ved jo godt at politikere ikke har forstand på noget, og rådgivere ofte er vildledende.
Gå i gang med alt det den voldsomme ledningsføring medfører, virker da heller ikke særlig gennemtænkt, når vi må forvente batteridrift som en mulighed inden længe.
Lad der blive nogle problemer der skal løses, for udstyr til skift af eventuelt nødvendige "batterivogne" et par gange undervejs til København, det er småting i forbindelse med alt det med master og broer m.m.

Med hensyn nye linjeføringer er det tåbeligt at etablere parallelle baner, genere mennesker og natur, og give mange passagerer ekstra rejsetid, herunder togskifte. Bare fordi nogle få kommer lidt hurtigere frem.

Om man kommer en halv time før eller siden frem til København, er uden betydning, i øvrigt også den anden vej hvis nogen skulle finde på det.
Sørg for det er muligt at arbejde undervejs, eventuelt kunne holde et møde.

PS: I et notat af 2016! Skriver DSB at batteridrift af tog ikke er nogen løsning.
Det kan jo være det er, når det bliver aktuelt med den elektrificering, det er ganske vist kun til Aarhus, men med de lovbefalede overskridelser og forsinkelser, vil det tage mere tid end beregnet.

Længe inden da, har vi vist batteridrevne tog i stor stil. Er der nogen der har visioner?

Der er nogen der tager det alvorligt
moxfa
Noget om separering
G
ælder hele landet, ikke som sædvanligt om forhold på skinner eller ej, men om regnvand eller fækalier.
Se mere
Da der var et egentligt postvæsen til, havde byerne ofte egne Poststempler
Struer havde nogle år et stempel med reklame for havnen:

"Kast anker i Struer Havn"
en bladtegner fandt straks på en tilføjelse:
"Struer gør plads til hele Socialdemokratiet!"

*
Nok lidt ufint. nu kommunevalget er overstået
Og dog - disciplinen sidestep er tilsyneladende tilføjet!

Først vralter de til venstre, så halter de til højre
Så mødes de på midten
Og så er vi lige vidt

Arne Würgler brugte dette refræn i en protestsang afsunget foran Christiansborg før et folketingsvalg.
Efter Arne Würglers mening var den øvrige tekst egentlig ligegyldig, bare refrænet var godt.
Designernes sejr over forståeligheden
Se mere
Struer Huse - oprindelig Holstebro Ladeplads
I 1865 kom Jernbanen kom til Struer, som derved blev sin egen by.
Jernbanen medførte 1902 Johannes Buchholtz, som 1915 brød igennem som forfatter, en forfatter der har betydet meget for Struer, meget mere end bøgerne.
Lad Olga og Johannes hvile i deres urner og have, lad Struer være Jernbaneknudepunkt for en stor vestlig del af Jylland.
Marilyn Anne - Struer
Et skoleskib
Formålet med skibet er at tilbyde folkeskoleelever på 15 år og derover, en skoleform der er et alternativ til den almindelige folkeskole.
Skulptur ved Struer Kirke
Henrik Voldmester
"Skabelsens Port - Lyset og Mørket"
Før broen - maleri: Jens Søndergaard
Buchholtz hus ved Struer Museum, står som da Olga og Johannes levede.
En "Punkafan" i loftet vidner om fremsynet komfort
Johannes Buchholtz
Noget af det bedste ved Struer er Johannes Buchholtz.
Han kom til Struer som trafikassistent i1902. Spiste på fru Jagd´s Pensionat, hvor han en dag beklagede sig over den triste omegn, hvortil Olga, fru Jagds datter sagde "så er det fordi De ikke har været i Toftum Bjerge". Buchholtz svarede, "der vil jeg sandelig også gerne være, men så må de cykle med mig derud".
Siden var de uadskillelige, nærmest siamesiske.
Det er en meget lang historie.

Buchholtz skrev et digt til Olga, et digt hun fandt efter hans død:

Alt hvad du mente var evigt mistet,
det kommer igen til dig.
Tangen dufter, og bagved drager fjorden i al evighed sit vejr.
Nu sidder vi godt hos hinanden
og ser mod dagen der kommer.
Flet dine fingre i mine fingre
nu vil vi ikke mere skilles.

Hans Edvard Nørregaard-Nielsen skriver i "Limfjorden steder og stemmer" om Buchholtz Hus og Have:
"Selvom meget er bevaret, forstår jeg ikke, at Struer, der uden Buchholtz aldrig var blevet Struer, har nænnet at beskære denne herligshedsværdi på enhver tænkelig måde".
Men skriver dog ellers rimeligt pænt om Struer, og er forarget over Statsbanerne, der i 1932 lagde 3. distrikt ind under 2. distrikt i Aarhus. [vel et tidligt skridt på affolkningen af det ydre Danmark]

Se også Limfjordslitteratur

Digmanns Torv
I maj 1913 oprettede El-installatør Jens Digmann et værksted i Søndergade 6. Det har vel gået godt, for allerede i 1914 blev adressen Søndergade 20.

Struer Hotel lå på det der i dag ville være Østergade 32.
I 1930 blev det meste revet ned, og Digmann opførte en imposant bygning til beboelse og forretninger.
Foran kom til at ligge en lille plads, som straks blev kaldt ”Digmanns Torv”, men først 14. januar 2004 blev det torvets officielle navn.

Der bliver talt om, at boligerne var rettet mod DSB´s ledende medarbejdere.
Struer havde i 1916 vundet kampen om at lægge hus til DSB´s 3. Jernbanedistrikt, og i den forbindelse lovet at opføre en stor administrationsbygning, samt garantere lejligheder til personalet der blev udflyttet til Struer.
Det er ikke utænkeligt, at der hele tiden var behov for gode lejligheder.
Jernbaneudbygningen greb om sig, så måske er der lidt om snakken, Jens Digmann har ganske givet tænk på DSB-folkene som gode betalende lejere.

Digmanns Torv 1 står der stadig, men det må have været en streg i regningen, at DSB i 1932 lagde 3. distrikt ind under 2. distrikt Aarhus.
Den store administrationsbygning stod nu tom.
Det blev indledningen til en ny kamp, som endte med indvielse af Struer Statsgymnasium i 1938, netop i den forladte DSB-bygning.
Kilder: Lokalhistorisk Arkiv, Gunnar Sandfeld og Erling Højberg

Jens Digmann havde i øvrigt en lærling, Christian Knudsen fra Gimsing. Han blev udlært 27.april 1927.
Strømmen var kommet for at blive. Digmann og Knudsen fik den ide, at gøre Jegindø elektrisk.
Der var mange forhindringer, men i 1929 fik de første strøm i huset. Det er en længere historie, der sluttede i 1970.
Denne historie kan læses her
Kulturradikal
Poul Henningsen døde for 50 år siden. Det har givet anledning til at skrive negativt om at være kulturradikal, hvad er så det?
Kort er det vel at være mere eller mindre imod det eksisterende, hvor det var og er accepteret at have den holdning, at bestemte grupper er mere værd og højere stillet end andre.
En opfattelse Poul Henningsen var imod!
moxfa - kulturadikal
*
Synskomfort
I stedet for smart design
Det er vigtigere end du tror
- især med alderen
Eksempel på udgivne bøger
Omslag: Lisa Jul Morsing
"Medvind i modgang"
En bog om personligheder og skæbner.
Se mere