Undgå fartbøder med trafikalarm!
Meget bedre, kør efter reglerne
Tænk lige - hvis du kommer til at dræbe een i trafikken, og du har kørt ulovligt!
Så er dit liv ødelagt
Haster det?
Lad ikke dit eftermæle bero på rygter.
Skriv en bog om din slægt,
-
det bør man!
Det betyder meget for efterkommernes Identitetsforstålse
Sagt af en klog skolemand i Struer
Det er blevet meget billigere at få trykt en bog, også i mindre oplagstal.
Få mere viden om alt fra opsamling af data til færdig bog.
Se eksempler fra småt til stort.

Slægtsforsker kan eventuelt medvirke.
E-mail - Telefon 4028 6141
PS: Digital forrådnelse er et problem.
Disketter, CD-er m.m. har en levetid!
Offentlige katoteker, måske også det Kongelige Bibliotek, kan være sat ud af virkeligheden.
Få udgivet en bog!
Aktuelle bøger
Agnete Odgaard-Jensen
Bogen kan købes hos boghandlere, som kan bestille på Bogportalen.
*
Bog & Ide
Østergade 14 Struer

Har den liggende
*
Sammen med

*
På web-shop
"Sund mad uden stress"
"Medvind i modgang"
*
Er der problemer med at skaffe bøger.
kontakt forlaget.
Dårligt sprog i medierne
Hvad de dog skriver:
"Ulykken kostede mange døde..."
[Genbrug slår igennem overalt]
Eksempler
*
En slægts historie

ordnet tekst og billeder til enhver form for udgivelse.
Inger Christensen
"Sommerfugledalen"
Sørgekåbe
Susanna Nied og Kristian Schultz Petersen har
oversat sonet V.
Se hvordan
*
Hvordan skriver man til en blind?
Med e-mail er det nemt
Se nogle enkelte regler

STM
Tog til Billund giver problemer for tog fra Struer!
Det nyeste forsøg på at afkoble en landsdel.
Bare fordi denne banelinje rammer Vejle i den ene ende, har man fundet ud af, at tog fra Vestkanten ikke kan køre direkte gennem Vejle Station. Der er altså nogen der burde skifte spor. Vi vil ikke skifte tog.
Struer, Holstebro og Herning kommune er på banen med kraftig indsigelse.
Hvor er Thisted? De bliver lige så afsporede!
moxfa
Politikerne siger de gerne vil samle Danmark
-
og nu sker det modsatte.
Når jeg så fortsætter med, at det er sagt af en djøffer, så er vist alle vest for Valby Bakke klar til modsigelse.
Men hun har jo desværre ret!
Læs artiklen, der er overordnet helt rigtige synpunkter.

Hvis vi, hypotetisk, havde en regering der alvorligt tænkte på Danmarks fremtid over længere tid, så kunne det være muligt at finde ud af, hvad der med tanke på flere relationer, kunne udflyttes.

Men det er jo umuligt.
Med disse korttænkende, der er valgt for maksimum 4 år, og hele tiden, med et sammenrend af opkomlinge, prøver at bevare magten.
Et sammenrend der prøver at markere sig med synspunkter, som intet har at gøre med det samlende lands trivsel.

Et enkelt eksempel lige nu:
Man flytter arbejdspladserne til vest og togene til øst.
Jo da: Meget morsomt, IC4 turde man ikke lade køre for langt væk fra værkstedet, det var passende Struer-Fredericia.
Nu er IC4 så pludseligt det bedste man har på Sjælland.
De gamle MR-tog, hvoraf halvdelen, på landevej, er kørt til skrot, kan så køre Struer-Fredericia.
Det helt tåbelige, er fokusering på Aarhus-København hurtigst muligt, beroende på elektrificering på Fredericia-Aarhus om føje år.
Det øvrige Danmark er tilsyneladende helt glemt.
Der viser sig landets intelligens, som ikke er det samme som klogskab,

Find ud af det overordnede - Hvis det er muligt.
Sørg for infrastrukturen, lige gode muligheder for transport og post.

Lige gode? Ja også for dem der bare skal til undervisning fra Ydby til Hurup, Struer, Thisted....
moxfa
Da der var et egentligt postvæsen til, havde byerne ofte egne Poststempler
Struer havde nogle år et stempel med reklame for havnen:

"Kast anker i Struer Havn"
en bladtegner fandt straks på en tilføjelse:
"Struer gør plads til hele Socialdemokratiet!"

Designernes sejr over forståeligheden
Se mere
Struer Huse - oprindelig Holstebro Ladeplads
I 1865 kom Jernbanen kom til Struer, som derved blev sin egen by.
Jernbanen medførte 1902 Johannes Buchholtz, som 1915 brød igennem som forfatter, en forfatter der har betydet meget for Struer, meget mere end bøgerne.
Lad Olga og Johannes hvile i deres urner og have, lad Struer være Jernbaneknudepunkt for en stor vestlig del af Jylland.
Før broen - maleri: Jens Søndergaard
Buchholtz hus ved Struer Museum, står som da Olga og Johannes levede.
En "Punkafan" i loftet vidner om fremsynet komfort
Johannes Buchholtz
Noget af det bedste ved Struer er Johannes Buchholtz.
Han kom til Struer som trafikassistent i1902. Spiste på fru Jagd´s Pensionat, hvor han en dag beklagede sig over den triste omegn, hvortil Olga, fru Jagds datter sagde "så er det fordi De ikke har været i Toftum Bjerge". Buchholtz svarede, "der vil jeg sandelig også gerne være, men så må de cykle med mig derud".
Siden var de uadskillelige, nærmest siamesiske.
Det er en meget lang historie.

Buchholtz skrev et digt til Olga, et digt hun fandt efter hans død:

Alt hvad du mente var evigt mistet,
det kommer igen til dig.
Tangen dufter, og bagved drager fjorden i al evighed sit vejr.
Nu sidder vi godt hos hinanden
og ser mod dagen der kommer.
Flet dine fingre i mine fingre
nu vil vi ikke mere skilles.

Hans Edvard Nørregaard-Nielsen skriver i "Limfjorden steder og stemmer" om Buchholtz Hus og Have:
"Selvom meget er bevaret, forstår jeg ikke, at Struer, der uden Buchholtz aldrig var blevet Struer, har nænnet at beskære denne herligshedsværdi på enhver tænkelig måde".
Men skriver dog ellers rimeligt pænt om Struer, og er forarget over Statsbanerne, der i 1932 lagde 3. distrikt ind under 2. distrikt i Aarhus. [vel et tidligt skridt på affolkningen af det ydre Danmark]

Se også Limfjordslitteratur

Digmanns Torv
I maj 1913 oprettede El-installatør Jens Digmann et værksted i Søndergade 6. Det har vel gået godt, for allerede i 1914 blev adressen Søndergade 20.

Struer Hotel lå på det der i dag ville være Østergade 32.
I 1930 blev det meste revet ned, og Digmann opførte en imposant bygning til beboelse og forretninger.
Foran kom til at ligge en lille plads, som straks blev kaldt ”Digmanns Torv”, men først 14. januar 2004 blev det torvets officielle navn.

Der bliver talt om, at boligerne var rettet mod DSB´s ledende medarbejdere.
Struer havde i 1916 vundet kampen om at lægge hus til DSB´s 3. Jernbanedistrikt, og i den forbindelse lovet at opføre en stor administrationsbygning, samt garantere lejligheder til personalet der blev udflyttet til Struer.
Det er ikke utænkeligt, at der hele tiden var behov for gode lejligheder.
Jernbaneudbygningen greb om sig, så måske er der lidt om snakken, Jens Digmann har ganske givet tænk på DSB-folkene som gode betalende lejere.

Digmanns Torv 1 står der stadig, men det må have været en streg i regningen, at DSB i 1932 lagde 3. distrikt ind under 2. distrikt Aarhus.
Den store administrationsbygning stod nu tom.
Det blev indledningen til en ny kamp, som endte med indvielse af Struer Statsgymnasium i 1938, netop i den forladte DSB-bygning.
Kilder: Lokalhistorisk Arkiv, Gunnar Sandfeld og Erling Højberg

Jens Digmann havde i øvrigt en lærling, Christian Knudsen fra Gimsing. Han blev udlært 27.april 1927.
Strømmen var kommet for at blive. Digmann og Knudsen fik den ide, at gøre Jegindø elektrisk.
Der var mange forhindringer, men i 1929 fik de første strøm i huset. Det er en længere historie, der sluttede i 1970.
Denne historie kan læses her
Kulturradikal
Poul Henningsen døde for 50 år siden. Det har givet anledning til at skrive negativt om at være kulturradikal, hvad er så det?
Kort er det vel at være mere eller mindre imod det eksisterende, hvor det var og er accepteret at have den holdning, at bestemte grupper er mere værd og højere stillet end andre.
En opfattelse Poul Henningsen var imod!
moxfa - kulturadikal
*
Synskomfort
I stedet for smart design
Det er vigtigere end du tror
- især med alderen
Eksempel på udgivne bøger
Omslag: Lisa Jul Morsing
"Medvind i modgang"
En bog om personligheder og skæbner.
Se mere