*
Trafik og moral
Trafikken som barometer
Er trafikken et barometer for vort samfund og fremtid, jamen så ser det skidt ud. Der gives love, men de overholdes ikke - seler - mobiltelefoni - hastigheder. Og så taler vi slet ikke om de små overtrædelser hele tiden.
Selv mødre med små børn, på egen vej, sådan een uden fortov med hæk helt ud til vejkanten , kører i bedste fald "kun" 50 km/h, det må man godt, men det er da vanvittigt, og tankeløst. Har fra mit kontor set på det i 10 år.
moxfa
Tågelygter
Een af de oftest sete overtrædelser er brug af tågelygter. Det er desværre også en overtrædelse der generer mange, og ikke giver nogen nytte for overtræderen.
Det er ikke en overtrædelse man laver kampagner for. Vil du gøre det rigtige så se her under Lygteføring

Hvis nogen blinker ad dig, med det lange lys, og du har blændet ned, så tænk på, om du kører med ulovligt tågelys - det gør du sikkert.

Fulde og bilister afslører deres sande jeg
Af børn og fulde skal man ...... og så videre...
Af dette gamle mundheld kan afledes, at fulde afslører deres sande jeg.
Man kan sikkert føje bilister til samme kategori. Der er bilister der opfører sig så psykopatisk, at man aldrig ville drømme om at tale med dem, endsige lave forretning med - ofte er det gul-pladebiler, med reklame - dårlig reklame må man sige. Men de blå biler er også vanvittige.

Grovheden af opførsel i trafikken er steget de senere år, der er jo heller ingen større risiko for at blive noteret. Desuden har mange penge nok, en latterlig bøde på 500,-! Det første klip! Måske også det andet tages roligt. Derefter må man selvfølgelig til at passe lidt på.
8 - cylindret intelligens
Nu er intelligens vel ikke det ord der falder først for, når man taler om 8 cylindre og 4,7 liter benzinmotor.
Men man kunne for nogen tid siden læse om en MPV eller SUV, der kunne tænke selv, både med igangsætning og opbremsning, for at sikre mod førerens fejl. Den kunne også holde afstand til forankørende.
Nu kan man så spekulere på, hvad fortabte truckere vil med sådan en bil. Det vil da være dejligt ikke at have sådan een kørende i nakken. Bare de nu ikke piller ved intelligensen - den i bilen.
Trafikfejl
Da det ikke er god pædagogik at skælde ud, nævnes her i stedet, hvad man bør gøre, med stor vægt på sarkasme - alt burde jo være selvforståeligt.

Pæn og ordentlig kørsel, god moral, god reklame (gulpladebiler)
Lad bilister der overholder fartgrænserne,være i fred, selv dem der kører lidt for langsomt.
Der er stort set intet vundet ved at overhale hasardet hele vejen, vi holder jo alligevel ved siden af hinanden, inde ved Harald Nyborg.
Tag den med ro, nyd køreturen, tænk kreativt afslappet - jo - jo - mange kan have svært ved det.

Hold afstand
Det er meget generende kun at have een billængde til den bagved kørende.
Men det må da også være generende, at køre så tæt på. Risikoen for harmonikasammensted er stor.
Hvad er det med de mennesker, er de virkelig så aggressive, banker de også konen, eller er det en form for S/M.

Blinklys - det er dem man bruger til at fortælle, hvad man tænker på at gøre - i trafikken.
Det går faktisk ikke så dårligt i rundkørsler.
Det er vigtigt, så hurtigt som muligt, at vise man vil ud af rundkørslen, men aldrig så tidligt, at det kan misforstås.

Ellers ser det sort ud.Der blinkes i 95 % tilfælde af, når man er inde i svinget, svingbanen til højre eller venstre, motorvejsafkørslen - det ser latterligt ud. Når man er inde i svingbanen eller afkørslen, er blinket helt unødvendigt.
Det sene blink, lige når der svinges, sinker trafikken meget og helt unødvendigt, for andre kunne jo være kørt ud længe før - OK - man skal selvfølgelig også tage højde for fumleren, der har glemt at slå blinklyset fra, sidste gang der svingedes

Lygteføring
Der er megen dårlig lygtevedligeholdelse.
1. Een lygte slukket, hver anden gang den venstre (farligt)
2. Een eller flere lygter blændende
3. To blændende lygter, måske forkert læsset trailer.
4. Tågelygter, uoverkommeligt at kommentere, se link

Man undrer sig over, hvad de foretager sig ved det obligatoriske minimum 2-årlige syn. Det går så hurtigt med den lygtekontrol, er det kun mængden af lys der kontrolleres? Det kan da ikke passe, at så mange lygter, på 2 år går ud af korrekt indstilling.

Holder parkeret med motor i gang.
Det er virkelig dumt.
Der stjæles mange biler på den konto, hvad får bilister til det, er det den nedarvede trucker, der ikke tror dieselmotorer kan startes mere end een gang, det kan de!

Ved samme lejlighed er kørelyset tændt, og holdende ved en benzintank i venstre vejside, er dette lys asymmetrisk meget generende for de modkørende.

På rastepladser og de små vigepladser sker det samme.
Her bør man helt slukke lyset - jo man bør - det kan lokke andre, i fuld fart, ind på vigepladsen.

Skynd dig
Mange kan køre stærkt, ikke ret mange kan skynde sig.
Man ser det tit, er blevet overhalet for 20 km siden, nu holder han der, i venstresvingsbåsen.
Der kommer grøn pil, mange sekunder går, er den virkelig grøn den pil? Nå - hvor er nu første gear.

Se at komme ud af det kryds i en fart - hvis alle gjorde det, kunne trafikken afvikles meget bedre. Meget bedre end ved at køre for hurtugt.
Men det er vel sjovere at komme ud og overhale.

Hastighedsbegrænsninger
Jamen - vi ved det jo godt, der er næsten ingen der overholder dem.

Lastbiler må køre 70/80 km/h. De kører cirka 90 km/h, og får lov til det.
Kører man i personbil med trailer, følge man normalt en lastbil, det sker der normalt ikke så meget ved. Det er da også det eneste fornuftige, men ulovlige, for ellers kommer der bare en anden lastbil, som kører 5 meter fra trailernens bagende.
Er een gang med trailer, følgende en lastbil, blevet blitzet. Lastbilen blev ikke blitzet. Jeg fik da heller aldrig billedet!

PS: Jeg bemærker retfærdigvis, at der er flere lastbiler der overholder hastighedsbegrænsninger.
Det er sjældent jeg ser en Post Danmark lastbil der kører for stærkt. (men portoen er for høj)
Flere af olieselskaberne er også flinke. (men olien er for dyr).
Alle de mange trailere, med logo på, kan ikke sættes i system. De har forskellige trækkere, ofte på tyske plader!

Mange færdselsuheld
Det er ikke underligt der er så mange uheld. Langt de fleste kører uforsvarligt hurtigt, og dumt. Holder man sig på den tilladelige fart, måske endda godt og vel, skal man lede længe efter nogen der holder sig bag een. Trailer ingen hindring.

Vil, eller kan Politiet ikke overkomme bare lidt præventivt arbejde, så må der sorte bokse i alle biler, det ville lette bevisførelsen ved uheld, og muliggøre reguleret erstatning. Samtidig, gerne for mig, automatiske aflæsestationer her og der. Det kommer selvfølgelig også.
Indgreb i den personlige frihed råbes der - til at opføre sig forbryderisk? Kun fartbøllerne, og en enkelt politiker, kan vel være imod en sådan ordning.

moxfa